Maszyna budowlana Caterpillar

Czynniki wpływające na zużycie paliwa w maszynach budowlanych


Podczas finalizacji zakupu sprzętu budowlanego kupcy zwykle kierują się tylko jednym parametrem: ceną samej maszyny. Aby należycie wyliczyć opłacalność całego przedsięwzięcia, należy wziąć pod uwagę dużo więcej czynników. Jest to wytrzymałość poszczególnych części, przewidywana ilość godzin pracy (średnio co 500 motogodzin) bez konieczności przeglądu , dostępność do części zamiennych, łatwość serwisowania, a także średnie zużycie paliwa. Na to ostatnie składa się wiele czynników, na które użytkownik może mieć wpływ, o ile pamięta o zwróceniu na nie uwagi.


Co wpływa na zużycie paliwa w maszynach budowlanych?

Zużycie paliwa zależy nie tylko od samej maszyny i jej marki, ale także miejsca oraz warunków, w których przebiegać będzie jej praca. Na początku wyliczenie, ile litrów paliwa (średnio) przypada na jedną motogodzinę może być trudne. ponieważ początkujący właściciele nie dysponują żadnymi archiwalnymi informacjami, które mogliby użyć do kalkulacji. Taką bazę oraz monitoring należy prowadzić więc od momentu nabycia pierwszej maszyny. Dzięki takim zapiskom będziemy mogli porównać wahania wyników i wyciągnąć z nich wnioski – tutaj warto poprosić dział księgowości o skrupulatne wprowadzanie danych.

Jednymi z ważniejszych czynników, które wpływają na spalanie są między innymi:

  • Rodzaj oraz masa obciążenia – każde dodatkowe obciążenie spowolni pracę maszyny i będzie wymagało większego spalania
  • Jakość paliwa – nie warto decydować się na najtańsze rozwiązania, lepiej zadbać o jego jakość. Najtańsze paliwa mogą negatywnie wpłynąć na działanie układu paliwowego i tym samym wygenerować nam dodatkowe koszty w postaci napraw.
  • Warunki pogodowe, zmieniające strukturę nawierzchni – na przykład zamarznięta ziemia jest dużo trudniejsza do wykopywania.
  • Stopień zużycia części – temat rzeka. Każda część powinna być sprawna oraz dostosowana do zadania. Jednym z najszybciej zużywających się elementów są te, które często stykają się z ziemią. Tutaj „prym” wiodą lemiesze i zęby do maszyn budowlanych, instalowane na łyżkach koparek, a które mają za zadanie pomagać w nabieraniu materiału na łyżkę. Po pewnym czasie ścierają się lub łamią, stawiając większe opory podczas skrawania. W zależności od potrzeby możemy zdecydować, czy instalować wyłącznie sam lemiesz czy zęby. Istnieje też rozwiązanie pośrednie, jakim są lemiesze posiadające otwory na przykręcenie zębów koparkowych. Niestety, nie da się zapobiec postępującemu ścieraniu zębów, ale można je znacznie spowolnić dopasowując odpowiednio sprzęt budowlany do wykonywanego zadania.
  • Jakość i rodzaj ogumienia oraz podwozia gąsienicowego – niewłaściwe opony oraz ogumienie przyczynia się do zwiększonego oporu podczas poruszania maszyną, a tym samym konieczności zużycia większej ilości paliwa.
  • Wyłączanie silnika na czas bezczynności maszyny.

 

Czynnik ludzki

Pomniejszymi czynnikami (ale wciąż istotnymi) są także kwalifikacje operatora oraz… dobór odpowiedniej maszyny do zadania. Zdarza się, że wykonawcy z braku innych możliwości używają maszyn, które trudniej radzą sobie w konkretnych warunkach, i tym samym muszą się liczyć ze zwiększonym spalaniem paliwa. A co do pracowników – warto uczciwie ich wynagradzać i dobrze ich motywować. Opieszały i niechętny współpracy operator niepotrzebnie wydłuży czas swojej pracy, a my, paradoksalnie chcąc na nim zaoszczędzić, przyczynimy się wyłącznie do zwiększenia kosztów. A trzeba pamiętać, że kupno oraz utrzymanie maszyny to inwestycja, która nie tylko musi się zwrócić, ale także zarobić.